Hängmatta

Virtuell Uppsalafrukost – välkommen till det nya normala

25 Augusti 2021
08:00 - 09:00
Digitalt
Är det över nu? Pandemin alltså. Vi vet inte. Och just det är nog en av de faktorer som utmärker det nya normala – en allt ökad hög grad av osäkerhet. Vi kan tala om återhämtning och återstart, men knappast fullt ut om återgång. I det nya normala kommer förmåga att hålla koll på vad som händer vara avgörande för framgång. Välkommen till Uppsalas bästa omvärldsbevakning!

Medverkande

Sedan flera år presenterar Stockholms Handelskammare löpande den så kallade Stockholmsbarometern. Hur går ekonomin i huvudstadsregionen? Stefan Westerberg, chefekonom Stockholms Handelskammare.

Under pandemin har människor spenderat allt mer tid i sina hem. Vad innebär det nya normala för ett lokalt varuhus i ett globalt företag vars idé är att skapa en bättre vardag för de många människorna? Tim Koppen, Market manager, Ikea i Uppsala.

Vad innebär det att bli företagare? Genom Ung Företagsamhet får gymnasieelever chans att pröva på att bli företagare. Och i Uppsala finns faktiskt Europas bästa lärare i Ung Företagsamhet. Lyssna till Sepideh Wägner, lärare vid Ellen Fries-gymnasiet i Uppsala. 

Går det att skydda vår data? Fler och fler uppmärksammar hoten från cyberattacker. Men har vi verkligen förstått vad det är som händer? Peter Strand, vd Infinigate.

Nu lämnar de internationella styrkorna Afghanistan och talibanerna har åter tagit makten. Så vad har egentligen hänt på tjugo år, och vad händer nu? Diana Janse, diplomat, tidigare Sveriges sändebud i Kabul, f d ambassadör i Georgien och Mali. 

Efter ett par år av läkning och återhämtning – snart är spirorna på Domkyrkotornen åter på plats. Ett år tidigare än planerat. Viktor Wadelius, ny chef för PE teknik i Uppsala, berättar om hur det har gått till.

FN:s klimatpanel, IPCC, presenterade nyligen en rapport som dels visar hur människans aktiviteter påverkar klimatet, dels hur angeläget det är att åtgärda utsläppen av växthusgaser. Förbränningen av fossila bränslen måste inte bara minska, utan på sikt upphöra. Hur förhåller man sig till det – om man är ett oljebolag? Ludwig Kollberg, kommunikationschef Preem, berättar.

Moderator: Håkan Tribell, näringspolitisk expert, Handelskammaren i Uppsala län

Johanna Lorentzi
Johanna Lorentzi
Event & kontorsansvarig
018-50 29 72