Vad har egentligen Stockholm för identitet?

5 maj 2023
12.00–13.00
Regeringsgatan 29, 111 53 Stockholm

 

Europeiska städer jobbar alla aktivt på sina utmärkande profiler: konst, mode och kunskap i Paris, hygge och design i Köpenhamn, nattliv och arkitektur i Barcelona, mat, historia och fotboll i Rom och global puls i London.

Men hur står det egentligen till med Stockholms identitet – om vi för en stund inte fokuserar på gängbrottslighet, en svag krona eller en avvikande pandemihantering, som till viss del naggat Sverige- och Stockholmsbilden i kanten.

Vad har egentligen vår huvudstad för identitet? Vilka styrkor och unika värden finns här och hur släpper vi loss kraften i de kreativa värden som vi vet bygger städers attraktivitet? Hur skapar vi ännu större stolthet kring Stockholms varumärke och hur slår vi oss fram i konkurrensen med alla de städer som vi alltid är så avundsjuka på?

Varmt välkommen fredag den 5 maj klockan 12.00–13.00 till ett samtal om Stockholms varumärke – i dag och i morgon – med några av stadens mest tongivande röster.

Medverkande

  • Elin Frendberg, vd, Fotografiska
  • Fredrik Lindgren, vd, Kungliga Operan
  • Gitte Ørskou, överintendent, Moderna Museet
  • Vidar Helgesen, vd, Nobelstiftelsen
  • Staffan Ingvarsson, vd, Stockholm Business Region

Seminariet modereras av Daniella Waldfogel, vice vd på Stockholms Handelskammare.

Lunch serveras från klockan 11.30 i Stockholms Handelskammares lokaler på Regeringsgatan 29. Seminariet kommer också att sändas digitalt.

Välkommen!

Sthlm identity

What's Next:

What's Next: är Stockholms Handelskammares serie av nedslag inom trender och förändringar i staden. Under våren 2023 anordnas en rad event och seminarium som lyfter hur utvecklingen ser ut framåt.

Johanna Lorentzi, senior projektledare på Stockholms Handelskammare
Johanna Lorentzi
Senior projektledare