Handelskammarens historia

Ända sedan starten har vi fått saker att hända. I vårt DNA ligger att gå från tanke till handling, och det gör vi utifrån både kunskap och omtanke om staden.

Det har resulterat i att vi är en av landets ledande näringslivsorganisationer och att vi har en av världens högst ansedda skiljedomstolar, bland mycket annat. Men viktigast av allt: vårt arbete har kommit människor i huvudstaden till gagn i snart 120 år.

Handelskammaren är en organisation som förändrar genom att förändras. Vi strävar efter att skapa en miljö där staden, näringslivet och människorna kan utvecklas och växa. Och så har det varit sedan vi grundades 1902. För det som är bra för staden är också bra för oss.

Här kan du se ett axplock av vad vårt arbete åstadkommit under snart 120 år.

Vår historia i korthet

börshuset_1902

1902
Stockholms Handelskammare grundas den 11 januari och ordförande blev fabrikör Oscar Almgren. Första lokalen var i Börshuset vid Stortorget i Gamla stan. 

1915
Kriget påverkar vårt näringsliv och handelskammaren inrättar en kristelefon och upplysningscentral för att guida företagen kring rådande regler och bestämmelser. 

1917
Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC) grundas. 

Frihamnen_1919

1919
Frihamnen i Stockholm börjar byggas 1917 efter en framgångsrik lobbyinsats av Stockholms Handelskammare. Hamnen invigs 1919.

1923
Institutet mot mutor grundas och arbetar för en god sed för beslutspåverkan inom näringslivet.

1927
I samband med 25-årsjubileet donerar K.A. Wallenberg huset på Västra Trädgårdsgatan i Stockholm till handelskammaren. Det blev handelskammarens hem i över 80 år. 

trafik_1943

1943
En stor konferens arrangeras av handelskammaren för att diskutera förnyelsen av City och de alltmer akuta trafikproblemen. 

1953
Stockholm fyller 700 år och Stockholms Handelskammare lanserar Stockholm som nöjes- och turiststad. 

 

BrittaBaeckman_1956

1956
Britta Baeckman blir den första kvinnan att väljas in i Handelskammarens fullmäktige.

Lapplisa_1957

1957
Handelskammaren propagerar för införandet av lapplisor i City för att reglera parkeringen. 

1958-1963
Handelskammaren motsätter sig Norrmalmssaneringen och den nuvarande utformningen av Sergels torg. Omfattande rivningar genomförs dock, mot handelskammarens vilja. 

 

St.Erikshallen_1964

1964
Tillsammans med Stockholms stad tar handelskammaren över S:t Eriksmässan. 56 år senare, i december 2020, säljer handelskammaren sin andel av Stockholmsmässan till staden. 

 

Almarna_1971

1971
Handelskammaren engagerar sig i striden om almarna i Kungsträdgården - Stockholms gröna lunga - och ser till så att den nya tunnelbaneuppgången hamnar på Arsenalsgatan i stället för i parken. Fotograf: Lennart af Petersens, 1971

1980
Handelskammaren ställer sig positiv till kärnkraft i folkomröstningen och stödjer linje 1. Handelskammaren stödjer linje 1, den mest kärnkraftsvänliga linjen i folkomröstningen om kärnkraft 1983. Linje 1 förordade visserligen en avveckling på sikt, men betonade att det måste ske i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft, sysselsättning och välfärd. 

Palme_1982

1982
Sveriges statsminister, Olof Palme, talar vid Stockholms Handelskammares julmöte den 16 december 1982. Han kom då direkt från diverse möten med Vänsterpartiet Kommunisterna. Palme sade inför den församlade näringslivspubliken: – "Jag vill inte förneka att jämfört med dessa studiecirklar utgör den här illustra församlingen en balanserande faktor. "

1983
Handelskammaren engagerar sig för att bevara Bromma flygplats. 2020 omprövar handelskammaren sin inställning i frågan och ser fördelar med att flytta flygplatsens kapacitet till ett utbyggt och utvecklat Arlanda. 

1987
Stockholms Handelskammare säger nej till biltullar i Stockholm. 

1994
Handelskammaren kämpar för ett svenskt EU-medlemskap inför avgörandet i folkomröstningen.

2006
Stockholms Handelskammare och Uppsala Handelskammare (dåvarande Uppsvenska Handelskammaren) fusioneras.

2013
Stockholms tunnelbanenät byggs ut – en av handelskammarens viktigaste framgångar någonsin.

2013
Stockholms och Uppsala Handelskammare började driva frågan om en utbyggnad av järnvägen mellan de båda städerna, så att den ska bestå av fyra spår hela sträckan. Man har bland annat visat att en utbyggnad, i kombination med nya stationslägen, kommer att möjliggöra byggandet av 100 000 nya bostäder. 

2016
Stockholms Handelskammare riktade skarp kritik mot det omdebatterade amorteringskravet. 2019 skrev sedan Lars EO Svensson, professor i nationalekonomi och före detta vice riksbankschef, en rapport för Stockholms Handelskammare, i vilken påtalade att amorteringskraven tillkommit på felaktiga grunder och fått negativa effekter. 

Omstart_2020

2020
Stockholms Handelskammare tillsätter Omstartskommissionen med syfte att starta om samhället och bygga ett starkare Sverige efter coronapandemin.