Internationell handel

Vi hjälper svenska företag att ta sig ut på den globala marknaden. Det innebär bland annat att vi på uppdrag av regeringen utfärdar viktiga handelsdokument. 

Hur påverkas ditt företag av kriget i Ukraina?

Invasionen och kriget i Ukraina medför en mycket svår situation på plats, men även svenska företag påverkas i olika utsträckning av de sanktioner, motsanktioner samt de affärsval som görs av många större aktörer i spåren av detta. Hur påverkas ni?

Vi finns här och är mycket intresserade av att höra hur ditt företag påverkas.

Hör gärna av er till oss. Vi bistår efter bästa förmåga med det vi kan eller hjälper er vidare för mer information kring det som händer.

Hör av er per mail till trade@chamber.se så återkopplar vi till er.

Vi kan hjälpa till med allt som rör in- och utförsel av varor till alla delar av världen. Till er hjälp har ni vårt stora och breda kontaktnätverk som kan agera dörröppnare världen över, till exempel de utländska ambassaderna i Stockholm, svenska handelskamrar i utlandet, ICC, STHLM Global och RES, för att bara nämna några.  

Alla företag kan vända sig till oss med frågor eller be om råd, samt få nödvändiga dokument utfärdade. Medlemmar får dessutom rabatterade priser.

Här finns dokumenten för nedladdning men även mer detaljerad information om vad vi kan hjälpa till med.

Våra dokument

ATA-carnet

Ska ni åka utomlands och visa upp er nya prototyp på mässa, eller visa upp er nya produkt till en potentiell kund på den internationella marknaden? Planerar ni att fotografera er nya klädkollektion i ett annat land? Eller ska ni åka på en internationell turné med er orkester? Då rekommenderar vi er att använda en ATA-carnet.

EUR.1

Ska ni exportera varor till Norge, Mexiko eller något annat land som EU har frihandelsavtal med? Då kan ni slippa betala importtull genom att använda ett EUR.1-certifikat.

Ursprungscertifikat

Det är vanligt att varor som ska exporteras kan behöva ett ursprungscertifikat. Det används över hela världen för att intyga ursprunget för de varor som ska exporteras.

Övriga dokument

Vid handel med många länder kan det även behövas att era handelsdokument är viseringsstämplade. Det kan gälla kommersiella fakturor och packlistor men även andra dokument.

Dokumentbeställning

Utskriftsversion av formulär att fylla i för ansökan

Vänligen fyll i utskriftsversionen av formuläret innan du:

  • Postar det eller lämnar det över disk till oss. 

    Postadress:
    Internationell handel 
    Stockholms Handelskammare
    Box 16050
    103 21 Stockholm

    Besöksadress:
    Regeringsgatan 29, Stockholm.
    Öppettider:
    Måndag – fredag, klockan 13.00 – 15.00.

Vi har dessvärre ingen möjlighet att behandla er ansökan om dokumentbeställningen inte är ifylld.

Digital version av formulär att fylla i för ansökan

Vänligen fyll i den digitala versionen av formuläret innan du:

Vi har dessvärre ingen möjlighet att behandla er ansökan om dokumentbeställningen inte är ifylld.

Öppettider för Internationell handel på Stockholms handelskammare

Våra öppettider

Här finns information om öppettider och rutiner för inlämning och uthämtning av fysiska dokument, samt telefontider. 

hamn

Internationell handel i siffror

725

Antal kunder 2020

176

Antal länder där våra dokument används

30662

Antal utfärdade handelsdokument 2020

Behöver du hjälp? Kontakta oss:

Internationell handel
Avdelningen för internationell handel
Telefon: 08-555 100 20