Vi kan hjälpa till med allt som rör in- och utförsel av varor till alla delar av världen. Till er hjälp har ni vårt stora och breda kontaktnätverk som kan agera dörröppnare världen över, till exempel de utländska ambassaderna i Stockholm, svenska handelskamrar i utlandet, ICC, STHLM Global och RES, för att bara nämna några.
Alla företag kan vända sig till oss med frågor eller be om råd, samt få nödvändiga dokument utfärdade. Medlemmar får dessutom rabatterade priser.
Här finns dokumenten för nedladdning men även mer detaljerad information om vad vi kan hjälpa till med.
Våra dokument
Vänligen notera att handläggningstiden för dokument är två arbetsdagar (med undantag för ATA-carnet).
ATA-carnet
Ska ni åka utomlands och visa upp er nya prototyp på mässa, eller visa upp er nya produkt till en potentiell kund på den internationella marknaden? Planerar ni att fotografera er nya klädkollektion i ett annat land? Eller ska ni åka på en internationell turné med er orkester? Då rekommenderar vi er att använda en ATA-carnet.
EUR.1
Ska ni exportera varor till Norge, Mexiko eller något annat land som EU har frihandelsavtal med? Då kan ni slippa betala importtull genom att använda ett EUR.1-certifikat.
Ursprungscertifikat
Det är vanligt att varor som ska exporteras kan behöva ett ursprungscertifikat. Det används över hela världen för att intyga ursprunget för de varor som ska exporteras.
Övriga dokument
Vid handel med många länder kan det även behövas att era handelsdokument är viseringsstämplade. Det kan gälla kommersiella fakturor och packlistor men även andra dokument.
Dokumentbeställning
Utskriftsversion av formulär att fylla i för ansökan
Vänligen fyll i utskriftsversionen av formuläret innan du:
- Postar det eller lämnar det över disk till oss.
Postadress:
Internationell handel
Stockholms Handelskammare
Box 16050
103 21 StockholmBesöksadress:
Regeringsgatan 29, Stockholm.
Öppettider:
Måndag – fredag, klockan 13.00 – 15.00.
Vi har dessvärre ingen möjlighet att behandla er ansökan om dokumentbeställningen inte är ifylld.
Digital version av formulär att fylla i för ansökan
Vänligen fyll i den digitala versionen av formuläret innan du:
- Laddar ner det och mejlar det till oss på trade@chamber.se.
Vi har dessvärre ingen möjlighet att behandla er ansökan om dokumentbeställningen inte är ifylld.

Våra öppettider
Här finns information om öppettider och rutiner för inlämning och uthämtning av fysiska dokument, samt telefontider.
