Bli en del av Stockholms Handelskammare

Vill du vara med och påverka Sveriges framtid? Då har du kommit till rätt plats. Vi på Stockholms Handelskammare gör dagligen skillnad för våra medlemsföretag och för samhället i stort. 

Lediga tjänster

När vi rekryterar ser du våra lediga tjänster här nedan.

Webbredaktör

Stockholms Handelskammares marknadsavdelning ansvarar för vårt varumärke, medlemserbjudande och den externa kommunikation som är kopplat till detta. Som en av Sveriges ledande mötesplatser för beslutsfattare inom näringsliv och politik är mötet, det fysiska såväl som det digitala en central del av marknadsavdelningens huvudsakliga ansvarsområden.

Vi arrangerar årligen närmare 200 event och seminarier med syftet att skapa värde för existerande medlemmar och i förlängningen attrahera nya.
Marknadsavdelningen består av ett tiotal generalister och specialister inom kommunikation och marknadsföring som alla drivs av att göra skillnad för staden, näringslivet och människorna.

Vi har nyligen lanserat vårt nya varumärke och har en fantastisk varumärkesplattform att arbeta utifrån. Arbetet med lanseringen pågår fortfarande och vi behöver nu en webbredaktör som kan ta ett helhetsansvar för våra webbsidor.

Som webbredaktör hos oss ingår du i ett kreativ och engagerat team som gör skillnad tillsammans. Vi brinner för marknadsföring och för de frågor vi arbetar med tillsammans med övriga kollegor på Stockholms Handelskammare.

Exempel på arbetsuppgifter:

-webbansvar för alla våra sidor

- underhålla, uppdatera och utveckla vår webbplats

- kontakt med leverantörer

- samarbeta med kollegor från alla avdelningar för att optimera webbplatserna

- SEO optimering

- skapa och publicera innehåll, både själv och i samarbete med kollegor på marknadsavdelningen samt övriga avdelningar på Handelskammaren

- följa upp och förbättra kundupplevelsen

Marknadsavdelningen arbetar tätt med vår näringspolitiska avdelning och det är viktigt att vara insatt i de frågor vi arbetar med. Därför är det högt meriterande om du har arbetat eller på annat sätt verkat i en samhällsorienterad eller näringslivsinriktad verksamhet.

Vi ser gärna att du har:

  • Minst 3 års arbetslivserfarenhet inom kommunikation, gärna som webbredaktör eller webbansvarig
  • Goda kunskaper i Episerver och/eller andra liknande CMS
  • Goda kunskaper inom Google Analytics/liknande
  • Erfarenhet av att arbeta med och utveckla digitala nyhetsbrev
  • En god stilistisk förmåga och grundläggande kunskaper i bildbehandling. Du har en mycket god kommunikationsförmåga och gärna journalistisk erfarenhet.
  • Meriterande om du har erfarenhet av kvalitativa analyser av data för att optimera användbarhet och kundupplevelse. Du är van att arbeta datadrivet och målstyrt.

Vill du vara med och göra skillnad? Välkommen med din ansökan!

Ansök senast: 2021-07-18
Plats: Stockholm

Grafisk formgivare

Stockholms Handelskammares marknadsavdelning ansvarar för vårt varumärke, medlemserbjudande och den externa kommunikation som är kopplat till detta. Som en av Sveriges ledande mötesplatser för beslutsfattare inom näringsliv och politik är mötet, det fysiska såväl som det digitala en central del av marknadsavdelningens huvudsakliga ansvarsområden.
Vi arrangerar årligen närmare 200 event och seminarier med syftet att skapa värde för existerande medlemmar och i förlängningen attrahera nya.
Marknadsavdelningen består av ett antal generalister och specialister inom kommunikation och marknadsföring som alla drivs av att göra skillnad för staden, näringslivet och människorna.

Vi har nyligen lanserat vårt nya varumärke och har en fantastisk varumärkesplattform att arbeta utifrån. Arbetet med lanseringen pågår fortfarande och vi behöver nu en grafisk formgivare som stärker upp vårt kreativa team.

Som grafisk formgivare hos oss ingår du i ett engagerat och framåtlutat team som gör skillnad tillsammans. Vi brinner för marknadsföring och för de frågor vi arbetar med tillsammans med övriga kollegor på Stockholms Handelskammare.

Vi söker dig som kan producera enheter, exempelvis layout, originalframställning och bildhantering, främst för digitala medier.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Skapa digitalt och tryckt grafiskt material
  • Produktion av kampanjenheter
  • Redigering av bilder
  • Kontakt och samarbete med externa leverantörer
  • Intern kommunikation i olika kanaler
  • Framtagning av presentationsmaterial

Vi söker dig som är intresserad av hela affären och kan se din del i helheten.
Det är en fördel om du har arbetat i en samhällsorienterad verksamhet och har intresse för näringslivet och samhällsfrågor.

Vi ser gärna att du har:

  • Goda kunskaper inom Adobe CC (Photoshop, InDesign, Illustrator) och Microsoft Office
  • Kunskap och teknisk förståelse i programvaror inom rörlig- och digital produktion såsom After Effect eller Animate
  • Minst 3 års erfarenhet som grafisk formgivare, gärna på en inhousebyrå där du arbetat med att skapa kommunikation i flera kanaler – interna som externa
  • En god förmåga att uttrycka dig och formulera budskap i tal och skrift
  • Engagerad, nyfiken och öppen
  • Nytänkande och lösningsorienterad
  • Strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt
  • En utpräglad lagspelare som älskar att lösa problem och leverera god service
  • Förståelse för hur bra kommunikation leder till bra affärer

Ansök senast: 2021-07-18
Plats: Stockholm

Praktik på marknadsavdelningen

Har du koll på de senaste trenderna inom sociala medier och har ett extra öga för kommunikation?

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion. Vår vision är att bli Europas bästa huvudstadsregion som en plats där symbiosen mellan stad, näringsliv och människa är stark, en plats där människor och företag kan växa.

Stockholms Handelskammares marknadsavdelning ansvarar för vårt varumärke, medlemserbjudande, extern kommunikation och sociala medier. Som en av Sveriges ledande mötesplatser för beslutsfattare inom näringsliv och politik är mötet, det fysiska såväl som det digitala en central del av marknadsavdelningens huvudsakliga ansvarsområden. Vi arrangerar årligen närmare 200 event och seminarier med syftet att skapa värde för existerande medlemmar och i förlängningen attrahera nya.

Varje termin tar marknadsavdelningen emot en praktikant från universitetet, högskolor eller likvärdiga utbildningsinstanser. Tillsammans med teamet under handledning av erfarna medarbetare får du ta del av intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. På ett kreativt sätt får du arbeta med sociala medier och kommunikation.

Exempel på arbetsuppgifter under din praktik är:

  • Skapa intressant innehåll med hjälp av text, bild och rörligt material till våra sociala kanaler.
  • Kommunicera med vår publik och medlemsföretag.
  • Bidra med idéer och input i syfte att förbättra och utveckla vår kommunikation och verksamhet

Vi söker dig som för närvarande studerar på Nackademin, Berghs, Medieinstitutet, Hyper Island eller liknade utbildning inom kommunikation och marknadsföring. Du har ett stort intresse för att skapa kreativt innehåll, är en öppen person och tycker om att arbeta i team.

Vi ser gärna att du har:

  • En kreativ förmåga och kan skapa intressant innehåll med hjälp av text, bilder och videos i sociala kanaler.
  • Tolka och förstå resultat av olika aktiviteter, då vi ständigt arbetar med optimering och mätning, främst från våra egna avdelningar.
  • En stor fördel om du har en hög organisatorisk förmåga och är en bra skribent.

Praktiken är förlagd på vårt kontor i Stockholm (Brunnsgatan 2) och är på heltid, vårterminen (januari-juni) och höstterminen (september-december). Start och sluttider är flexibla.

Vi tar löpande emot ansökningar till våra praktikplatser.

Vi rekommenderar att du använder filmfunktionen i din ansökan tillsammans med cv och personligt brev.

Välkommen med din ansökan!

Plats: Stockholm

Praktikplatser

Vi söker löpande engagerade praktikanter inom näringspolitik och marknad. Nedan kan du läsa och ansöka om våra praktikplatser.

Näringspolitiska avdelningen

Stockholms Handelskammares näringspolitiska avdelning tar varje termin emot två praktikanter från universitet och högskolor. Under handledning av erfarna medarbetare erbjuder vi intressanta och utvecklande arbetsuppgifter där du får ta fram underlag och kreativt utveckla handelskammarens analysverksamhet, samt hjälpa till i den löpande seminarieverksamheten med fokus på bland annat följande frågor:

  • Bostadsmarknad och stadsbyggnad
  • Arbetsmarknad och företagsklimat
  • Ekonomisk analys
  • Infrastruktur, trafikfrågor och flyg
  • Social hållbarhet

Denna praktik vänder sig till dig som studerar ekonomi, juridik, statsvetenskap, statistik eller till ingenjör, på mastersnivå eller är i slutet av din kandidatexamen.

Marknadsavdelningen

Varje termin tar marknadsavdelningen emot en praktikant från universitetet, högskolor eller likvärdiga utbildningsinstanser. Tillsammans med teamet under handledning av erfarna medarbetare får du ta del av intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. På ett kreativt sätt får du arbeta med sociala medier och kommunikation.

Exempel på arbetsuppgifter under din praktik är:

  • Skapa intressant innehåll med hjälp av text, bild och rörligt material till våra sociala kanaler.
  • Kommunicera med vår publik och medlemsföretag.
  • Bidra med idéer och input i syfte att förbättra och utveckla vår kommunikation och verksamhet

Spontanansökan

Vi tar löpande emot spontanansökningar inom en mängd olika kompetensområden. Vi sparar alla ansökningar i 24 månader och din ansökan blir en del av vår kandidatbank där vi vid behov söker efter nutida eller framtida talanger. Om din ansökan matchar ett behov vi har, kontaktar vi dig via mejl eller telefon på de uppgifter du angett i din ansökan.

Om Stockholms Handelskammare
Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som ägs och drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är partipolitiskt obundna och agerar utan vinstintresse med syfte att främja tillväxt och utveckling för en välmående huvudstadsregion. Vi får ofta höra att vi är dynamiska med kunniga och engagerade medarbetare, som dessutom besitter alla tänkbara kompetenser. Vi driver frågor, väcker debatt och samverkar med beslutsfattare för att hjälpa dem att gå från tanke till handling i avgörande frågor som rör stadens utveckling. Vårt mål är att skapa Europas bästa huvudstadsregion.

Stockholms Handelskammares värderingar 
Våra värderingar är en viktig del av vår vardag och vi ser gärna att du som söker dig hit delar dem med oss.  

Vi gör skillnad
Vi är en organisation med hög kapacitet och arbetsglädje. Våra verktyg är många och vi agerar alltid med största engagemang. Vårt fokus är att göra skillnad på riktigt. Från tanke till handling.

Vi är öppna
Vi främjar symbiosen mellan stad, näringsliv och människa. För att lyckas med det krävs ett öppet sinne. Vi lyssnar och tar in de utmaningar och möjligheter som näringslivet står inför. Med ett öppet sinne förbättrar vi vår omvärld.

Vi är oberoende
Vi har sedan vi grundades 1902 varit oberoende. Det har gett oss en distinkt roll och unika möjligheter. Att vara oberoende är en viktig del av vårt arv. Oberoendet är också avgörande för vår framtida relevans.

lisa lindqvist

Människorna på handelskammaren
På Stockholms Handelskammare har vi en unik bredd av jurister, statsvetare, marknadsförare, företagsekonomer, beteendevetare, nationalekonomer, projektledare, affärsutvecklare och experter inom internationell handel, bland många andra. Just mixen av kompetenser ser vi som en av våra främsta styrkor.

  • Vår medelålder är 40 år men vi har kollegor från allt mellan 20 års ålder till närmare 65, vilket är både roligt och viktigt för att få flera perspektiv.
  • Mer än hälften av oss som jobbar här är kvinnor. 

Visste du att? 

  • Vi har kontakt med mer än 100 av världens länder.
  • Hälften av företagen på Stockholmsbörsens A-lista är medlemmar hos oss.
  • Under 2020 gav avdelningen Internationell handel ut 30 662 stycken intyg och under 2019 utfärdades 562 stycken ATA-carneter till 888 kunder.
  • Våra medlemsföretag sysselsätter tillsammans ungefär en halv miljon människor.
  • Varje år hanterar Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut ungefär 200 mål.

Vi har varit nyskapande sedan 1902

Vilka söker sig till oss?
De som vill arbeta på Stockholms Handelskammare är ofta självmotiverade och samhällsintresserade eldsjälar precis som vi. Här får man vara med och bidra till ett bättre samhälle och till huvudstadsregionens tillväxt. Det som driver oss är att få göra skillnad på riktigt i en större kontext, här kan man verkligen vara med och påverka saker och ting till det bättre!

Daniel Nutley

Daniel Nutley, Head of global relationships

Vad gillar du mest med ditt jobb? 
Stockholms Handelskammare är en spännande arbetsplats där man känner att man gör skillnad för näringslivet och staden. Det jag gillar mest är variationen av arbetsuppgifter, friheten under ansvar och känslan av att allt är möjligt!

Var hämtar du din inspiration?
Samtal med intressanta människor, storslagna naturupplevelser och i löparspåret.

Vad skulle du ta med dig till en öde ö?
Tigerbalsam, för att jag tränar jämt. Marmite, för att jag är halv-britt och det är stabil mat. En anteckningsbok, för att jag en dag vill skriva en bok. 

lisa lindqvist

Lisa Lindqvist, Näringspolitisk expert

När är jobbet som roligast?
Alla samtal om viktiga samhällsutmaningar med medlemsföretag, samarbetspartners och politiska beslutsfattare. Det känns otroligt stimulerande och samtidigt meningsfullt.

Du får tio miljoner i handen, vad gör du?
Jag är ju Stockholmsbo, så det mesta går väl till en större bostad! Blir något över? Då är det äntligen dags att köpa en häst. Sedan är pengarna garanterat slut – det gick fort!

emma höglund

Emma Höglund, Art Director

Vilka är dina huvudsakliga arbetsuppgifter? 
Jag arbetar med varumärkets interna samt externa kommunikation och visuella uttryck. Stockholms Handelskammare har under 2020 gjort en distinkt uppdatering av varumärket. Tillsammans med marknadsteamet har jag nu det spännande uppdraget att applicera detta på alla kanaler, fysiska såväl som digitala.

Vilken är din favoritstad?
Berlin! Det är en kreativ och rolig stad som har ett väldigt brett utbud av aktiviteter. Jag har vänner som är bosatta i Berlin vilket har gjort att jag har besökt staden frekvent och sett stadens kanske mer vardagliga platser och gömda pärlor.

Johanna Lorentzi

Johanna Lorentzi, Event-och kontorsansvarig i Uppsala

Berätta något man inte trodde om handelskammaren!
Jag började arbeta på handelskammaren i mars 2020, jag upptäcker och lär mig hela tiden nya saker om både handelskammaren och mina kollegor. Många tänker inte på hur många olika bakgrunder och kompetenser som faktiskt finns här med allt ifrån nationalekonomer, statsvetare, analytiker och jurister till projektledare, marknadsförare och kommunikatörer. Både experter och generalister. Alla med ett oerhört driv och en vilja om att få vara med och påverka och göra skillnad.

Veckans bästa dag?
Jag har nog inte någon veckans bästa dag, det finns sköna saker med olika dagar. Onsdagar ger mig ofta en bra känsla, att köpa med blommor hem en fredagseftermiddag känns lyxigt och den bästa koppen kaffe dricker jag oftast på lördag morgon. Tisdagar är en dag som inte ger mig någon känsla alls!

Christoffer Coello Hedberg

Christoffer Coello Hedberg, Jurist

Varför sökte du dig till handelskammaren?
Jag är intresserad av skiljeförfaranden så jag ville specifikt till Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, som är ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Att få vara en del av handelskammaren, som är en kraft för positiv förändring och utveckling i samhället, var också väldigt tilltalande för mig.

Vad är det bästa med Stockholm?
Utbudet och vyerna. Stockholm är en otroligt vacker stad där det alltid finns någonting att göra.

Om du hade fått äta en maträtt för resten av ditt liv, vad hade du valt?
SkiljedomsRÄTTen! Annars grillad lax.

Vill du vet mer om oss?

hanna persson
Hanna Persson
HR-chef
08-555 100 08