
ATA carnet – passet för varor vid tillfällig export utanför EU. Från och med den 4 oktober blir ansökan digital via eata.se
Ska ditt företag visa produkter på nya marknader eller mässor? Eller planerar ni att fotografera produktnyheter i ett annat land? Då rekommenderar vi en ATA carnet.
En ATA carnet är en förenklad tullhandling och fungerar som ett pass för dina varor. Genom att ha en ATA carnet minskar ni era kostnader, ni sparar tid och det förenklar era tullförfaranden.
Den 4 oktober blir ansökan om ATA carneter enklare – den blir digital!
För att kunna göra en digital ansökan måste du först skapa ett användarkonto hos oss. Detta är möjligt att förbereda från och med den 20 september 2021.
Det finns många fördelar med en digital ansökan:
-
Du kan återanvända tidigare registrerad carnet-information vid nya ansökningar
-
Du kan ställa frågor och få svar direkt i ditt ärende
-
Du notifieras vid uppdateringar
-
Du kan se dina aktiva och dina tidigare ansökningar
-
Du får en automatisk påminnelse att återlämna dina dokument innan giltighetstiden går ut
Har du frågor? Kontakta någon av våra kunniga medarbetare på trade@chamber.se