Eurovisionvinst ger 310 besöksmiljoner till Sverige

Efter Loreens vinst i helgens Eurovision Song Contest står det klart att Sverige blir nästa års värdland för evenemanget. Något som beräknas innebära 310 miljoner kronor i form av besöksintäkter.
Vid nästa års Eurovisionfinal står Stockholm med öppna armar för att välkomna Europas Eurovisionfans.
Vid nästa års final i Eurovision Song Contest står Stockholm med öppna armar för att välkomna Europas Eurovisionfans. Foto: Anders Grahn/Pressbild

Senast Sverige tog hem Eurovision Song Contest och stod värd för spelen år 2016 skapades turismekonomiska effekter runt 263 miljoner kronor, i dåtidens pengavärde. Efter en uppräkning till dagens priser skulle samma besöksantal ge intäkter på 310 miljoner. Visserligen kostar det en hel del att arrangera tävlingen men en europeisk schlagerfinal ger ändå betydande vinster.

Varje evenemang som arrangeras ger ekonomiska ringar på vattnet då besökare i samband med event köper resor, bor på hotell och äter på restauranger. Intäkterna som Stockholms Handelskammare räknat fram baseras på antaganden om vad inresta gäster, både svenskar och utlänningar, konsumerar under den tid de på schlagerfinalorten. Det enorma marknadsföringsvärdet som uppstår när 200 miljoner människor vänder blickarna mot Sverige är inte medräknat.

– Självklart får finalen gärna arrangeras i Stockholm, som inte bara är Europas vackraste huvudstad, utan jag menar att Stockholm är redo. Vi har sedan tidigare bevisat att vi både kan och har kapacitet för att genomföra evenemanget. Stockholm har arenorna, infrastrukturen och hotellen redo för att välkomna Europas Eurovisionfans, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.