Så underlättar ATA-carnet för den svenska OS-truppen i tullen

En viktig förberedelse inför vinter-OS i Peking 2022 är att se till att all utrustning kommer fram till OS-byn. Därför använder Sveriges Olympiska Kommitté tullpasset ATA-carnet som utfärdas av Stockholms Handelskammare. – En viktig grej vi alltid skickar till OS är luftrenare, säger Mikael Gunnarzon, ekonomichef på Sveriges Olympiska Kommitté.
Mikael Gunnarzon, ekonomichef på Sveriges Olympiska Kommitté, använder ATA-carnet för att skicka utrustning till vinter-OS i Peking.
ATA-carnet är ett internationellt tullpass för varor som används vid tillfällig export utanför EU. ”Det är ett internationellt tullspråk som folk känner till – något man vet fungerar oavsett om det är olympiska spel eller inte”, säger Mikael Gunnarzon, ekonomichef på Sveriges Olympiska Kommitté. Foto: Pressbild/SOK samt Hans Christiansson/Mostphotos

Den 4 februari 2022 är det invigning av vinter-OS 2022 i Peking, som pågår till den 20 februari. Sverige skickar 116 idrottare för att jaga medaljer under tävlingarna som inleds den 2 februari. Men det är inte bara i rinken, skidspåren och puckelpisterna som det svettas under ett vinter-OS. Det svettas en hel del även i tullen.

– Det blir problem när hela världen ska skicka saker till samma ställe. Om man jämför med en internationell mässa kan man säga att detta är en mässa gånger tusen, säger Mikael Gunnarzon, ekonomichef på Sveriges Olympiska Kommitté, på telefon från Peking.

Han har själv upplevt problemen med överbelastning i tullen i samband med tidigare olympiska spel:

– Det verkar som att tullen i den nation som arrangerar OS alltid blir lika förvånad över att trycket är så hårt.

Förenklade tullregler under OS kan bli överraskning

Mikael Gunnarzon förklarar att under ett OS gäller förenklade tullregler för trupperna men att avstegen från det vardagliga arbetet kan leda till oklarheter.

– De tillfälliga, förenklade reglerna blir ofta en överraskning för tullen, så de är inte alltid lättare. Därför har jag gått tillbaka till ATA-carneten eftersom det är ett internationellt tullspråk som folk känner till – något man vet fungerar oavsett om det är olympiska spel eller inte.

LÄS MER: Tullregler, frihandel och handelsrestriktioner – det här behöver företag ha koll på 2022

ATA-carnet används för tillfällig export utanför EU

ATA-carnet är ett internationellt tullpass för varor som används vid tillfällig export utanför EU och gäller i närmare 100 länder. Ett vanligt år utfärdas cirka 2 500 ATA-carneter i hela Sverige och passet, som är giltigt i ett år, kan användas för upp till tio resor.

– Det förenklar tullförfarandet och med en ATA-carnet blir resan tryggare och enklare. Dessutom finns vi här för att hjälpa till om det skulle uppstå problem, säger Malin Hammarén, chef för internationell handel på Stockholms Handelskammare.

LÄS MER: Det här är ATA-carnet

På uppdrag av regeringen utfärdar Stockholms Handelskammare viktiga handelsdokument, däribland ATA-carnet.

SOK exporterar luftrenare och 755 kilo viktskivor

ATA-carneten för SOK:s tillfälliga export till vinter-OS i Peking omfattar bland annat 15 svenska flaggor, 22 sällskapsspel och 755 kilo viktskivor – men varken skidor, hockeyklubbor eller curlingstenar.

– Eftersom OS arrangerades i Tokyo i somras har vi skickat sakerna som vi hade med oss till Japan direkt vidare till Kina. En viktig grej vi alltid skickar till OS är luftrenare. Vi har ställt ut både luftrenare och luftfuktare i OS-byn i Zhangjiakou där bland annat längd och skidskytte tävlar. Detta för att skapa så bra inomhusmiljöer som möjligt för dessa uthållighetsidrottare. Alla grejer vi skickade har kommit hit, så det har funkat som det ska, säger Mikael Gunnarzon.

Sveriges vinnarflaggor fraktas med ATA-carnet

Medan truppens allmänna servicematerial – och de blå-gula flaggor som segerrusiga svenskar brukar ses invirade i – skickas som frakt med ATA-carnet, omfattas tävlingsutrustning av andra regler. De tävlande väljer ofta att själva resa med sin utrustning.

– I somras flög folk i OS-truppen till Tokyo med kanoter som bagage. Vissa flygbolag tillåter större bagage och andra inte, men i regel brukar det som går att få på ett flyg tillåtas, säger Mikael Gunnarzon.

LÄS MER: Handelns utmaningar och möjligheter 2022

Veteranens bästa ATA-carnettips till nybörjaren

Under sin tid som SOK:s ekonomichef har Mikaer Gunnarzon erfarenheter från de olympiska spelen i London, Sotji, Rio, Pyeongchang och Tokyo.

Med sina snart sex OS-resor i bagaget har han två tips till den som precis ska ansöka om sin första ATA-carnet.  

– Även fast det inte är raketforskning behöver man support. Ha en bra dialog med Handelskammaren och var ute i god tid så brukar det gå bra, säger Mikael Gunnarzon.

Han har också goda förhoppningar gällande den svenska OS-truppens resultat under tävlingarna i Peking:

– Förutsättningarna är bra och vi har bra aktiva idrottare men vi måste bara få till de där topprestationerna.