Stockholms Handelskammare vinner pris i 100-wattaren

Stockholms Handelskammares nya varumärkesdesign har vunnit pris i reklamtävlingen 100-wattaren. Tillsammans med byrån Brand Union Stockholm kom Stockholms Handelskammare tvåa i kategorin strategisk design. – Det är ett kvitto på att vi har gjort något bra, säger Hugo Mann, marknadschef.  
Stockholms Handelskammares nya varumärkesdesign har vunnit pris i reklamtävlingen 100-wattaren.
Stockholms Handelskammare och Brand Union Stockholm tog emot priset 75-watt på reklamtävlingen 100-wattaren som arrangerades i Stockholms stadshus. Foto: Sveriges Annonsörer

“Design som bryter konventionen på ett relevant och modigt sätt möjliggjorde transformationen från en traditionell och lite gammalmodig instans till en aktör av vår tid. Designen har skapat stolthet internt och påverkat beteenden externt som under ett tufft affärsklimat bidragit med fina resultat.”   
  
Så löd juryns motivering när Stockholms Handelskammare tillsammans med byrån Brand Union Stockholm vann andra pris i kategorin strategisk design på reklamtävlingen 100-wattaren. Priset delades ut i Stockholms stadshus på torsdagskvällen den 21 april.   
  
– Det är jättekul. Det känns naturligtvis extra roligt att vi är på en scen och i ett sammanhang där vi normalt sett inte brukar vara. I förhållande till andra jättar som var där är vi en extremt liten annonsör. Att då belönas för det vi har gjort i så hård konkurrens tycker jag är ett viktigt kvitto på att vi har gjort något bra tillsammans, säger Hugo Mann, marknadschef på Stockholms Handelskammare, och fortsätter:  
  
– Priset för med sig mycket stolthet för våra medarbetare och våra medlemmar och det ska inte underskattas, det skapar en positiv energi.   

Vinnare i 100-wattaren i kategorin strategisk design:

100-watt: We deliver your world to you, PostNord, Bold NoA  

75-watt: Redesign av Stockholms Handelskammare, Stockholms Handelskammare, Brand Union Stockholm  

50-watt: Mathem Rebranding, Mathem, Bold NoA  

Källa: 100-wattaren

Varumärke som speglar samtiden 

Stockholms Handelskammares nya varumärke med den gula logotypen och den nya hemsidan rullades ut under våren 2021.   
  
– Vi bestämde oss för att göra varumärkesförflyttningen dels för att bli mer digitala, dels för att skapa ett varumärke som speglar vad vi är: en entreprenöriell, engagerad och framåtlutad organisation. Priset är ett kvitto på att redesignen var rätt beslut, säger Emma Höglund, grafisk designer på Stockholms Handelskammare, och fortsätter:

– Med ett starkare varumärke får Stockholms Handelskammare ökad synlighet och därigenom ökade möjligheter att förverkliga vår vision om att Stockholm ska bli Europas bästa huvudstadsregion 2035.

Fortsätta öka synligheten  

Nu fortsätter Stockholms Handelskammares inhousebyrå att vidareutveckla varumärket, vars grund tagit fram i samarbete med byrån Brand Union Stockholm.   
  
– Vi ville ta den 120-åriga klenoden som Stockholms Handelskammare är in i samtiden och samtidigt våga vara modiga och spänna bågen på ett sätt som för vissa kan upplevas som lite oväntat från en Handelskammare, det tycker jag att vi har lyckats med. Nu har vi fått belägg för att vår grund är attraktiv och välfungerande, säger Hugo Mann.   
  
– Det här är bara starten på en framgångsrik resa. Vårt mål är att det ska vara oerhört tydligt att vi är avsändare i all kommunikation vi gör i alla våra kanaler. Genom visuell kommunikation kan vi förstärka våra viktiga budskap och nå ännu större synlighet och effekt för våra medlemmar, säger Emma Höglund.   
  
Övriga nominerade i kategorin strategisk design var Postnord, Skandia, Mathem och St1 Sverige. 100-wattaren är en reklamtävling som belönar kommunikation som fungerar. Tävlingen ägs och arrangeras av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.  

Arbetsgrupp i redesignen av Stockholms Handelskammare 

Stockholms Handelskammare  

  • Hugo Mann, marknadschef  
  • Emma Höglund, grafisk designer  
  • Annakarin Lewald, projektledare  
  • Jessica Nilsson, projektledare  
  • Tove Hanell, Creative Content Director  

Brand Union Stockholm  

  • Linus Östberg, Creative Director  
  • Johan Hesslefors, Head of Strategy  
  • Sofia Törling, Client Director  
  • Emma Hammer, Account Manager  
  • Carl Du Rietz, Senior Designer  
  • Anna Ringö, Junior Designer  
  • Jonathan Lindgren, Motion Designer  
  • Justin Rubin, Still life Photographer  
  • Lars Nordling, faktor  
  • Digitalist, webbyrå  

Om 100-wattaren:  

  • 100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser.   
     
  • Har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren.   
     
  • Handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning.   
  • De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta.

Källa: 100-wattaren