English en
Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare, och Hemnets vd Cecilia Beck-Friis.
Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare, och Hemnets vd Cecilia Beck-Friis. Foto: Tove Hanell.

Hemnets vd: Det saknas längre visioner kring vad man vill med bostadsmarknaden 

Den del av bostadsmarknaden där man köper och säljer objekt fungerar väl och är effektiv i Sverige. Men för personer som saknar kötid eller startkapital fungerar marknaden inte alls. Det konstaterar Hemnets vd Cecilia Beck-Friis i SthlmSessions.

– Det som saknas är längre visioner kring vad man vill med bostadsmarknaden, politiskt mod och blocköverskridande reformer. Man måste se på mycket längre sikt än en mandatperiod, säger Cecilia Beck-Friis. 

I samtalet med Stockholms Handelskammares vd, Andreas Hatzigeorgiou, lyfter hon även att Hemnet är en politiskt oberoende och viktig aktör på marknaden, som dessutom sitter på stora mängder data. 

– Vi kan bidra med att vara med i diskussionen, vi kan göra undersökningar och vi kan visa på data. 

Svenskarna ett ”hemmakärt folk”

Att Hemnet drar ofattbara 50 miljoner besök i månaden beror, enligt Cecilia Beck-Friis, på två huvudfaktorer. 

– Vi svenskar tycker väldigt mycket om våra bostäder, vi brukar säga att svenskarna är det mest hemmakära folket. Jag tror att det är ganska unikt för Sverige att man går husesyn när man kommer hem till någon och ska se hur den personen bor. 

Hon lyfter också att kvaliteten på hur bostäder presenteras i svenska annonser är relativt hög. 

– Nästan varje bild skulle kunna platsa i ett inredningsmagasin och där särskiljer vi oss mycket från andra bostadsplattformar runt om i världen. 

”Mångfald handlar inte bara om vilket land man är född i”

I fjol tilldelades Hemnet Allbrightpriset för sitt mångfaldsarbete och Cecilia Beck-Friis fick flera frågor om bolagets tänk kring mångfald under den efterföljande frågestunden, men hon berörde även ämnet i SthlmSessions. 

– Vi är i dag 15 nationaliteter, när jag började för sex år sedan var vi bara svenskar. För oss är det viktigt med produktutveckling och innovation och för att få till det så behöver man olika typer av personer i rummet som utmanar och utvecklar. 

Hon påpekar att mångfald inte bara handlar om vilket land man är född i utan att olika typer av människor kan bidra med olika kognitiva infallsvinklar, erfarenheter och bakgrunder. 

– Man måste som ledare förstå att det är svårare att leda en grupp med olika personer, och jag tror att det är det som ibland gör att folk håller emot. Det är lättare och snabbare att rekrytera personer som är samma lika. När man på riktigt börjar diskutera och ta beslut i det här så leder det ena till det andra – man måste bara börja. 

Här kan du ta del av det spännande samtalet, som också handlar om varför otydliga konturer kan vara bra, hur man hittar balansen mellan möjligheterna och riskerna som kommer med AI och vilka typer av objekt som drar mest trafik på Hemnet: 

https://youtu.be/bx2V8ZCEsoU
Publicerat 13 september 2023