English en
Andreas Hatzigeorgiou och Thomas Ekman i intervju hos Stockholms Handelskammare
Andreas Hatzigeorgiou och Thomas Ekman i intervju hos Stockholms Handelskammare

SthlmSessions: Thomas Ekman om ledarskap, lärdomar och visionen för Axel Johnson

Dammsugarförsäljning, självledarskap, sin farfar, att hissa ned sig på scenen inför ett fullsatt Globen och en vision om 50 procents förnyelse. Det är bara några av de ämnen som Thomas Ekman, nuvarande vd på Dustin Group och tillträdande vd och koncernchef för Axel Johnson, avhandlar med Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare i det första avsnittet av SthlmSessions 2023.

I september 2023 tillträder Thomas Ekman, nuvarande vd på Dustin Group, sin nya roll som vd och koncernchef för Axel Johnson. Nu medverkar han i årets första SthlmSessions, Stockholms Handelskammares filmade intervjuformat där vd Andreas Hatzigeorgiou träffar ledare, samhällsbyggare och innovatörer som gör skillnad och tar reda på vad som format dem.

Thomas Ekman har hunnit med många roller under sin karriär och berättar bland annat om sin tid när han sålde dammsugare från dörr till dörr som 20-åring.

– Det lärde mig mycket om hur man hanterar människor, så som: Hur motiverar jag själv mig och hur sätter jag mål? säger han.

I SthlmSessions berättar han varför självledarskap är ett första viktigt steg för att leda andra, varför hans farfar är en ledare som inspirerat honom och vilka erfarenheter han tar med sig från åren som vd för Dustin Group. På frågan om vilket som är hans finaste minne från åren på Dustin Group visar han ett foto från Avicii Arena.

– Det här togs i slutet av september förra året och jag har precis kommit ner efter att ha hissat ned mig från taket. Det var ett fantastiskt ögonblick att ha fått samla alla från Dustin Group från alla länder under ett tak.  

Ärofyllt att ta över Axel Johnson

Thomas Ekman berättar också hur hans tankar gick när han fick frågan om att ta över som vd och koncernchef för Axel Johnson.

– Genom Dustin Group har jag lärt känna Axel Johnson under många år och sett styrkan i det. När frågan kom från Caroline Berg kändes det för det första stort och jag blev väldigt glad. Det är ett familjeföretag som i år fyller 150 år, som har varit med om oerhört många saker under många olika skeden i samhället och som har utvecklats mycket som företag, säger han i SthlmSessions, och fortsätter:

– Nu är Axel Johnson starka inom handel men under många år var det sjöfart, olja dessförinnan och från början var det kol. Vi har varit med under många olika faser som bolag. Det känns ärofyllt att ta över ansvaret för det. Det var en mycket positiv energi i den frågan.

Det finns en tydlig vision för Axel Johnson som kopplas till bolagets konstanta strävan mot förnyelse.

– Axel Johnson har satt upp ett mål som kallas 10/50 och som innebär att om tio år ska 50 procent av det som vi gör vara något som vi inte redan gör i dag. Vi har en egen KPI för förnyelse och att vi ska driva mot att göra nya saker. Det innebär inte att vi ska ta bort 50 procent utan snarare att vi ska addera 50 procent, säger Thomas Ekman.  

Uppdaterat september 4, 2023 Publicerat 28 februari 2023