English en
Hugo Mann
Hugo Mann, marknadschef på Stockholms Handelskammare

Vi är nominerade i Svenska Designpriset

Stockholms Handelskammares nya grafiska profil är nominerad i Svenska Designpriset, i kategorin ”Grafisk Identitet - Redesign”. Marknadschef Hugo Mann, som ansvarat för den omfattande varumärkesresan, gläds åt nomineringen, den nya formen och åt ett litet ”ret med ögat”.

Alla företag och organisationer behöver vid vissa tidpunkter se över sitt varumärke – ibland mer, ibland mindre. Varumärken lever ju, precis som vi människor, med sin omvärld och behöver gå i takt med den för att uppfattas som attraktiva, samtida och aptitliga. Därför var det hög tid för Stockholms Handelskammare att se över sin grafiska profil.  

– Vi, precis som alla andra, genomgår en digital transformation och behöver en grafisk profil och identitet som är anpassad för att verka i en digital värld. Dessutom fanns en stor diskrepans mellan vilka vi som organisation faktiskt är, och hur vi uppfattas av vår målgrupp. Varumärket behövde uppdateras för att bättre spegla vårt rätta jag. Vi är snabbfotade, entreprenöriella och har mycket energi – det händer mycket här och vi ville ha ett varumärke som utstrålar det. Jag är jättenöjd med samarbetet med Brand Union och hur vi tillsammans lyckats skapa en ny stark plattform som kan leva riktigt länge, berättar marknadschef Hugo Mann.  

Varumärke som skapar stolthet

Gestaltningen av det nya varumärket bygger på insikter, kopplade till utmaningarna som organisationen möter. 

– Det här är ingen skönhetstävling utan marknadsföring och kommunikation handlar ju om att gestalta en affärsstrategi och driva ett företag i den riktningen som ledningen, och till syvende och sist styrelsen, vill att företaget ska gå i. Det tycker jag att vi har lyckats med, säger Hugo Mann och fortsätter:  

– Ett starkt varumärke ger en krockkudde att landa på om det händer saker. Det ökar viljan att vara medlem här, det får fler att förstå nyttan av våra internationella handelsdokument eller fördelen med att lösa sina tvister här. Dessutom skapar ett starkt varumärke en stolthet hos de som arbetar här och sist men inte minst så betyder det att man är attraktiv för framtida talang. Jag tycker mig redan se att folk här på kammaren sträcker lite mer på sig, vilket är jättekul.  

Retsam 119-åring 

Stockholms Handelskammare, som i vår fyller 120 år, har bland annat fått en ny symbol, bestående av bollar.  

– I den här symbolen formar bollarna faktiskt ett H, vilket är lite kul och något som inte alla ser vid första anblicken. Idén till symbolen föddes utifrån ett försök att gestalta stadens puls och de mönster som kan uppstå i staden och i datapunkter. Jag tycker också att det är kul att vi har fått med 1902 i vår form, som ett litet ”ret med ögat”. På så sätt tycker jag att vi med ett samtida snitt får in vår trovärdighet och vår legacy utan att det uppfattas som mossigt.  

Oberoende gul – med Stockholm i fokus 

Mindre mossig och mer energirik är den gula färg som nu är en bärande del av den nya identiteten. Och att det blev just gult är inte en slump.  

– Vi är politiskt oberoende och även oberoende från enskilda medlemmar.  Oberoendet är otroligt viktigt för att vi över tid ska uppfattas som trovärdiga. Därför är gult en perfekt färg för oss. Jag hoppas också att färgen förmedlar en känsla av energi, att vi upplevs som samtida och moderna men också att våra värderingar lyser igenom; vår öppenhet, vår vilja att göra skillnad på riktigt och vårt oberoende. Vi är en faktabaserad organisation som tror på starka idéer som är bra för Stockholm.  

Öppen röstning 

Svenska Designpriset avgörs av svenska folket, som kan rösta på sina favoriter och den 13:e september öppnar omröstningen för den kategori som Stockholms Handelskammare nominerats i. Hugo Mann gläds åt nomineringen och noterar att tävlingsfältet är tufft.  

– Det är jättekul att en professionell jury tycker att det vi har kämpat och slitigt med är bra. Skulle vi lyckas gå ännu längre så är det toppen men nu slåss vi mot stora och välkända varumärken så vi får se hur långt vi kan gå, säger marknadschefen, som utöver varumärkesarbetet ägnat en stor del av det senaste året åt att expandera sitt arbetslag.  

– Vi försöker att leva som vi lär och brukar prata om vikten av att ha en mångfacetterad stad med olika kompetenser, bakgrunder och kulturer. Det är också så vi har byggt upp vårt team där vi har allt ifrån personer med bakgrund från en snabbmatskedja till public service, nöjesparker, andra handelskammare och ambassader, en härlig och kraftfull mix av kompetenser.  

Egen Inhousebyrå – redo att föra ut det nya varumärket 

Hugo Mann pekar på att flera organisationer under de senaste tio åren tagit hem delar av det arbete man tidigare lejt ut för att kunna bli mer snabbfotade.  

– Möjligheterna att paketera och föra ut content är större och bättre än någonsin. Vi på Stockholms Handelskammare skapar otroligt mycket bra innehåll och vår inhousebyrå har möjlighet att snabbt paketera och distribuera det innehållet i våra olika kanaler för att nå ut och påverka våra målgrupper. Vi står redo! 

Här kan du rösta och läsa mer om de olika bidragen: https://designpriset.se/  

Uppdaterat september 4, 2023 Publicerat 6 september 2021