
Nej till högkostnadståg
Tåg har byggt Sverige. Utan stambanorna och tunnelbanan hade vi aldrig varit där vi är i dag. Med det sagt är inte mer tåg lösningen på alla infrastrukturproblem. Det är dyrt att lägga räls vilket ställer krav på betydande passagerarunderlag för att det ska vara lönsamt. Efter en omfattande analys säger vi därför nej till höghastighetsbanorna. De riskerar tränga undan viktiga framtidsinvesteringar som på riktigt kan lyfta Sverige.
Alternativa investeringar i infrastrukturprojekt från Stockholms Handelskammares rapport:
- Utbyggnad av befintlig stambana.
- Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.
- Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.
- Halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo.
- Korta restiderna genom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo.
- Finansiera Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå.
- Bygg Östlig förbindelse med spår.
- 150 000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent.
Uppdaterat september 5, 2023
Publicerat 26 juni 2019