
Tunnelbana 3.0
Handelskammarens förslag på nya tunnelbanelinjer sträcker sig tvärs över regionen från Tyresö till Arninge, ända ut till Gustavsberg i nordost, till Huddinge centrum i söder och Viksjö i Nordväst. Dessutom skapas tvärförbindelser som avlastar de inre delarna av tunnelbanenätet och ger 13 nya bytespunkter. Det blir totalt 22 nya tunnelbanestationer förutom de 14 som redan är planerade.
- T-banan dras vidare från Ropsten till Lidingö centrum.
- Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. I Kymlinge finns möjlighet att bygga 4 500 bostäder.
- Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlängs mot sydost i en tvärförbindelse som binder ihop söderort. Resenärer slipper åka in till Gullmarsplan och byta där.
- T-banan förlängs från Mörby centrum till Arninge.
- Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blå linjen.
- Gröna linjen till Skarpnäck förlängs till Bollmora (Tyresö centrum), med en ny station vid Älta. Bostadspotentialen i Tyresö är 45 000 bostäder. I Älta kan det byggas 17 600 bostäder.
Den nya tunnelbanan till Nacka förlängs till i första hand Orminge – med en ny station i Björknäs – men helst till Gustavsberg. - I rapporten föreslås även en förlängning av tunnelbanan från Fruängen via Långsjö och Snättringe till Huddinge centrum. Bostadspotentialen är 11 300 i Långsjö, 20 900 i Snättringe och 30 100 i Huddinge centrum.
Uppdaterat september 5, 2023
Publicerat 9 oktober 2017